Codeforces Round #337(Div.2) B. Vika and Squares(기교 난동)

3867 단어
B. Vika and Squares
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2 seconds
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256 megabytes
input
standard input
output
standard output
Vika has n jars with paints of distinct colors. All the jars are numbered from 1 to n and the i-th jar contains ai liters of paint of color i.
Vika also has an infinitely long rectangular piece of paper of width 1, consisting of squares of size 1 × 1. Squares are numbered 1, 2, 3and so on. Vika decided that she will start painting squares one by one from left to right, starting from the square number 1 and some arbitrary color. If the square was painted in color x, then the next square will be painted in color x + 1. In case of x = n, next square is painted in color 1. If there is no more paint of the color Vika wants to use now, then she stops.
Square is always painted in only one color, and it takes exactly 1 liter of paint. Your task is to calculate the maximum number of squares that might be painted, if Vika chooses right color to paint the first square.
Input
The first line of the input contains a single integer n (1 ≤ n ≤ 200 000) — the number of jars with colors Vika has.
The second line of the input contains a sequence of integers a1, a2, ..., an (1 ≤ ai ≤ 109), where ai is equal to the number of liters of paint in the i-th jar, i.e. the number of liters of color i that Vika has.
Output
The only line of the output should contain a single integer — the maximum number of squares that Vika can paint if she follows the rules described above.
Sample test(s)
input
5
2 4 2 3 3

output
12

input
3
5 5 5

output
15

input
6
10 10 10 1 10 10

output
11

Note
In the first sample the best strategy is to start painting using color 4. Then the squares will be painted in the following colors (from left to right): 4, 5, 1, 2, 3, 4, 5, 1, 2, 3, 4, 5.
In the second sample Vika can start to paint using any color.
In the third sample Vika should start painting using color number 5.
제목: 페인트 한 무더기를 주고 페인트 하나를 골라서 바르기 시작한다. 페인트 한 개, 페인트 한 개, 페인트 한 개, 페인트 네 개 뒤에 5를 바르면 n을 바르면 뒤에 1을 바를 수 있다. 계속 칠할 수 없으면 멈출 수 있다. 최대 몇 조각을 칠할 수 있느냐고 묻는다.
사고방식: 물감이 가장 적은 페인트를 선택한 다음에 동시에 뺀 다음에 머리에서 뒤로 가장 길고 값진 서열의 길이를 훑어본다. 주의해야 할 것은 마지막에 바르고 나면 1로 돌아가 바르기 시작한다는 것이다.
결론: 사실 제목은 어렵지 않아요. 할 때 항상 어떻게 선택해야 할지 생각하고 좀 냉정한 후에야 생각했어요. 너무 물이 많은 것 같아요.
ac 코드:
#include<stdio.h>
#include<string.h>
#include<math.h>
#include<queue>
#include<stack>
#include<iostream>
#include<algorithm>
#define INF 0x7fffffff
#define MAXN 200010
#define mem(x) memset(x,0,sizeof(x))
#define eps 1e-8
#define LL __int64
using namespace std;
LL a[MAXN];
int main()
{
    int t,i;
    int n,bz;
    while(scanf("%d",&n)!=EOF)
    {
        for(i=1;i<=n;i++)
        scanf("%I64d",&a[i]);
        LL mi=INF;//     int,       
        int k;
        for(i=n;i>=1;i--)
        {
            if(a[i]<mi)
            {
                mi=a[i];
            }
        }
        for(i=1;i<=n;i++)
        a[i]-=mi;
        i=1;
        int len=0;
        int M=0;
        while(i<=n)
        {
        	if(a[i])
        	len++;
        	else
        	{
        		M=max(M,len);
        		len=0;
        	}
        	i++;
        }
        if(a[n])
        {
        	//printf("len=%d
",len); i=1; while(a[i]) { len++; i++; } //printf("len=%d
",len); M=max(M,len); } LL ans=mi*n+M; printf("%I64d
",ans); } return 0; }

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